FotkiFoto 2014Góry

Jawornik – Paportna – Riaba Skała

Kolejna wycieczka w góry, którą zaplanowaliśmy wydawała się miła, lekka i przyjemna. Niestety, jak się portem okazało, trochę dała nam się we znaki. Ale od początku. Autobusem z Przysłupia dojechaliśmy do Wetliny. Stamtąd szlakiem przez Jawornik, Paportną na Riabią Skałę. Wejście na Jawornik to pikuś, natomiast Paportna (o Jezu), pionowa ściana, momentami odpoczynek co 3-4 metry. Ale co tam, my nie damy rady? Bardzo zmęczeni, ale szczęliwi dorarliśmy do Riabiej Skały. Stamtąd udaliśmy się za granicę 🙂 na punkt widokowy Jarabá skala (Riaba skala), skąd rozciągał się uroczy widok na słowacki Národný park Poloniny. Po drodze oczywiście nie omieszkaliśmy zatrzymać się wśród pól borówkowych (u nas jagodowych). Stamtąd powoli i ostrożnie zeszliśmy przez Jawornik inną drogą, niż weszliśmy,  do Wetliny. Zmęczeni na „maksa” przyjechaliśmy do Przysłupia. Po odświeżeniu się, krótkim odpoczynku i posiłku, zmęczenie minęło, a zawitała duma, że my, mieszczuchy, którzy przez 10 miesięcy prowadzą raczej „osiadły” tryb życia, daliśmy radę 🙂 .

Riaba_Skala_mapaJawornik (Sękowa; 1021 m n.p.m.) – szczyt w bocznym grzbiecie pasma granicznego Bieszczadów Zachodnich, odbiegającym z Riabiej Skały na północ. Wznosi się 400 m ponad wsią Wetlina. W Bieszczadach znajduje się też inny szczyt o tej samej nazwie – Jawornik w paśmie połonin.
Paportna (1198 m n.p.m.) – szczyt w Bieszczadach Zachodnich, położony w bocznym grzbiecie pasma granicznego. Grzbiet ten łączy się z głównym na Riabiej Skale, znajdującej się ok. 1200 m na południe.
Riaba Skała (Rabia Skała) (1199 m n.p.m.) – szczyt w paśmie granicznym Bieszczadów Zachodnich, na granicy polsko-słowackiej. Bardzo często używana jest nazwa Rabia Skała, nawet są tablice na szlakach z tą nazwą.