Cerkwie / KościołyFotkiFoto 2015Rezerwaty / Zabytki

Bukowiec – Sianki

Mimo wieloletnich przyjazdów w Bieszczady nie zdecydowaliśmy się, aby dotrzeć do „Grobu Hrabiny” w Siankach. Wreszcie przyszedł czas, aby tam również być. Dojazd na parking w Bukowcu jest nieco karkołomny, ale samochodem można przejechać. Dobrze mieć koło zapasowe, bo droga wysypana jest dość ostrymi kamieniami. Tam rozpoczyna się ścieżka dydaktyczna „Górnego Sanu”. Wędrówka na odkrytym terenie znów dała nam „popalić”. Upał był nie do wytrzymania. Dopiero, gdy dotarliśmy do granicy lasu można było nieco odsapnąć. Po drodze podziwialiśmy malownicze otoczenie Bukowca, Halicz, minęliśmy dawną wieś Beniowa (o tej nieistniejącej wsi napiszemy w osobnym wpisie) i wreszcie dotarliśmy do cerkwiska w Siankach. Tam znajduje się dawny cmentarz oraz dwa nagrobki – Klary i Franciszka Stroińskich wraz z kaplicą, przedwojennych właścicieli tych dóbr. Potocznie miejsce to nazywane jest „Grobem Hrabiny”. Mieliśmy w planach iść jeszcze do źródeł Sanu, ale niestety ze względu na bardzo suche lato podobno nie warto tego robić (tak mówili turyści), bo nie ma kropli wody. W drodze powrotnej również skupiliśmy się na podziwianiu przyrody i zmęczeni (przebyliśmy prawie 20 km) dotarliśmy do parkingu.
Doszliśmy do wniosku, że ta wycieczka była trochę za długa i monotonna, żeby nie powiedzieć nudna.

Bukowiec. Cerkiew filialna z 1910 r. oraz zarys starej cerkwi z 1824 r. i krzyż cerkiewny.

Wieś Bukowiec została lokowana w 1580 na prawie wołoskim i stanowiła początkowo własność Kmitów. Uległa wysiedleniu 2 czerwca 1946. Pozostała zabudowa i infrastruktura zostały do 1956 zupełnie rozebrane. Ostatnie pozostałości po Bukowcu zostały w latach 80. XX wieku wymazane przy pomocy materiałów wybuchowych.
Drewniana greckokatolicka cerkiew pw. Objawienia Pańskiego z 1910 została zniszczona w 1935 roku.

Sianki. Nieistniejące cerkwie greckokatolickie z 1831 r. (po lewej) i z 1906 r. (po prawej).

Przed II wojną światową wieś Sianki była znanym ośrodkiem narciarskim, zaliczanym do jednych z najładniejszych w Polsce. Działały tu trzy schroniska turystyczne, kilka domów letniskowych, liczne pensjonaty i restauracje. Znajdowała się tu również skocznia narciarska oraz tor saneczkowy /więcej o Siankach/.